Weg met de Pink Tax: Tijd om af te rekenen!

Misschien is het je in de winkel al eens opgevallen, het roze scheermesje is €1,50 duurder dan het zwarte scheermesje. Verder geen inhoudelijk verschil, zes mesjes, één scheerapparaat enkel de kleur is anders. Oh ja de roze is voor vrouwen en de zwarte voor mannen.

€1,50 is op zich een klein bedrag, maar het blijft niet bij één scheermesje. Producten die gericht zijn op vrouwen zijn gemiddeld 7% duurder dan een gelijkwaardig product voor mannen, dit kan oplopen tot een totaal bedrag van €1300,- per jaar! Dit fenomeen heet de Pink Tax.

Met het gebruiken van de Pink Tax in marketing en verkoop houden bedrijven niet alleen problematisch gendernormen en genderongelijkheid in stand, maar verdienen ze hier zelfs aan. Wij vinden dit niet kunnen en zijn met de volgende gedachte onze campagne gestart: Weg met de Pink Tax.

Voor onze campagne hebben we besloten een manifest te schrijven en een petitie te starten om deze aan te kunnen gaan bieden aan de politiek. In ons manifest roepen we de overheid op tot meer onderzoek, duidelijke wet- en regelgeving, handhaving om prijsdiscriminatie op basis van gender tegen te gaan en tot actie om stereotyperende genderrollen in marketing tegen te gaan. Om ons manifest te verspreiden hebben we een website gebouwd, zijn we een sociale media campagne begonnen op instagram (@wegmetdepinktax) en hebben we een video gemaakt. Wil je ook helpen? Teken de petitie en deel hem!

Uit nieuw onderzoek (november 2023) blijkt: de Pink Tax bestaat in Nederland

Uit onderzoek dat is uitgevoerd door Issue Killers blijkt: de Pink Tax bestaat in Nederland.

Uit een nieuw onderzoek naar de Pink Tax in Nederland blijkt dat “vrouwenproducten”, gemeten over alle sectoren, gemiddeld 5,3 procent duurder zijn dan de “mannenvariant”.

Over het geheel van de prijsvergelijking van alle producten blijkt dat vrouwen bij 48 procent van de producten meer betalen. In 36 procent van de gevallen zijn de prijzen van de geanalyseerde producten gelijk. In slechts 16 procent van het gehele onderzoek is er sprake van een “Blue Tax” waar de mannelijke variant van een product hoger geprijsd is dan de vrouwelijke variant.

Voor zover bekend is dit het eerste grootschalige onderzoek naar het bestaan van de Pink Tax in Nederland. Daarmee voedt het de discussie over het bestaan en de (on)wenselijkheid hiervan in Nederland. Dit onderzoek laat zien dat in alle onderzochte productsectoren sprake is van een Pink Tax. Een fenomeen dat, zoals eerder uiteengezet door verschillende mensen en in verschillende mediabijdragen, niet wenselijk is omdat het een vorm van prijsdiscriminatie is. 

Wil je meer weten? Download het onderzoek of neem contact met Issue Killers!