ONZE MISSIE

Issue Killers wil jongeren helpen om uit hun machteloosheid te breken en te leren hoe ze invloed kunnen uitoefenen op de grote vraagstukken van onze tijd.

Hoewel Nederland een van de rijkste en meest welvarende landen van de wereld is, kampt het met toegenomen ongelijkheid en opkomend populisme. In de afgelopen tien jaar zijn economische groei en korte termijn rendement boven duurzame ontwikkeling, welzijn en gedeelde welvaart gesteld.

De groei van vermogen en inkomen uit vermogen is anno 2023 toebedeeld aan de rijkste toplaag van Nederland, terwijl met name de lagere middeninkomens al twintig jaar vrijwel stilstaan. Naar schatting leven in 2023 830.000 mensen in armoede, waarvan 220.000 kinderen (CBS); in 2024 zullen dit er bijna een miljoen zijn.

 

Intussen worstelt Nederland met groeiende tekorten aan middelen en mensen: zorgmedewerkers zijn onderbetaald, leraren staan voor te grote klassen en jongeren kunnen geen huis kopen. 

Daarbij draagt Nederland met haar handel- en voedselsysteem bij aan internationaal biodiversiteitsverlies, milieuvergiftiging en klimaatverandering. Vluchtelingen die veiligheid en een toekomst zoeken in Europa worden op grote schaal onder erbarmelijke omstandigheden opgevangen. Meer dan 1,2 miljard mensen leven met een inkomen dat lager ligt dan het bedrag dat een Nederlands huishouden aan het eten voor haar hond uitgeeft.

De schade die vandaag wordt aangericht komt voor rekening van jongeren en toekomstige generaties. Toch wordt deze doelgroep nauwelijks betrokken bij beslissingen met betrekking tot hun toekomst.

Uit onderzoek[1] blijkt dat jongeren willen meedenken over oplossingen voor dit soort maatschappelijke vraagstukken. Daarnaast zegt 76 procent van de jongeren dat zij zich niet goed vertegenwoordigd voelen in de politiek of door de overheid. Deze grote groep heeft het gevoel vergeten te worden of er niet toe te doen[2]. Dit terwijl de beslissingen die vandaag worden gemaakt dikwijls een negatieve impact hebben op hun toekomst. Het is niet vreemd dat jongeren zich hierdoor steeds machtelozer voelen en daardoor met depressieve gevoelens kampen. Issue Killers wil jongeren helpen om uit deze machteloosheid te breken en te leren hoe ze invloed kunnen uitoefenen op de grote vraagstukken van onze tijd.

WAT HEBBEN ISSUE KILLERS AL BEREIKT?

4 edities

Meld je alvast aan voor editie 5!
SCHRIJF JE IN!

12 Campagnes

Bekijk alle campagnes hier.
CAMPAGNES

32 keer in de media

Bekijk alle campagnes hier.
MEDIA

100 Issue Killers

Lees hierin waarom ze meededen.
OVER ISSUE KILLERS

OP DE HOOGTE BLIJVEN?

Wil je weten wanneer de volgende editie start? Of wil je op de hoogte blijven van de campagnes? Laat dan hier je gegevens achter en we sturen je een bericht!